PUre Interview: Tekstbureau C&M Media smaken Proef de pure smaak van ambachtelijk gemaakte chocola bij Arnold Looyer in Den Burg DEN BURG - In chocola zitten stoffen waarvan je vrolijk wordt. Arnold Looyer, Texels enige ambachtelijke chocolatier, hoeft zijn heerlijke producten niet eens te eten om blij te zijn. Arnold heeft volop plezier in zijn werk. Dagelijks is hij in zijn chocolademakerij in Den Burg actief om de meest verfijnde bonbons en andere chocoladeproducten te maken. Die zijn zo goed dat diverse hotels en restaurants op Texel ze graag aan hun klanten presenteren. Foto’s: Zilte Zaken ‘Van chocola word je vrolijk’ Zelf chocolade maken bij Arnold Ook zo dol op chocolade en zin kennis te maken met de beginselen van het geweldige vak van chocolatier? Volg dan eens een workshop bij Arnold. Elke dinsdagmiddag (bij voldoende belangstelling) kun je in de chocolademakerij aan de Spinbaan 1a in Den Burg (even buiten het centrum van Den Burg) zelf aan de slag. Onder toezicht en met aanwijzingen van de chocolatier zelf ontdek je dat chocola maken een feest is. Voor meer informatie en reserveringen: Chocolaterie Arnold Looyer, Spinbaan 1a, Den Burg, telefoon (0222) 313 179. In mei is het tien jaar geleden dat Arnold Looyer (64) zijn schildersbe­ drijf vaarwel zegde en iets heel anders ging doen. Hij volgde de opleiding tot chocolatier en besloot met dat vak in te spelen op het toerisme. ‘Ik ben begonnen met het maken van vuurtorens van cho­ cola’, vertelt hij. ‘Die kon ik afzetten in elke plaats met een vuurtoren, vanaf Terschelling tot ver in België. Ik voorzag ze van teksten als ‘Groe­ ten uit Texel’, ‘Groeten uit Egmond’, enzovoorts. Het zag er in speciale verpakkingen allemaal heel leuk uit en het verkocht prima.’ Kleinschalig blijven ‘Toen kwam de vraag van Rotisserie ’t Kerckeplein in Oosterend of ik ook bonbons kon maken’, aldus de in 1965 naar Texel ‘geëmigreerde’ Amsterdammer. ‘Natuurlijk kon ik dat. Van het een kwam het ander. Ik schafte machines aan en stak ontzettend veel tijd in het maken van lekkere bonbons. Ik was hele dagen en avonden bezig. Bonbons maken we dus nog steeds en het loopt heel goed. We gebruiken de beste natuurlijke ingrediënten en gaan voor exclusieve kwaliteit. We kunnen de vraag eigenlijk niet meer aan. Maar we willen per se kleinschalig blijven. Mijn vrouw Bets en ik doen het met z’n tweeën en dat blijft zo. We krijgen regelmatig de vraag of we met de bonbons naar de vaste wal gaan, zodat ze elders in het land ook verkrijg­ baar zijn. Nee hoor, dat doen we dus niet. Net zo min als dat we willen dat onze chocola overal op het eiland te koop is. Er zijn naast onze eigen winkel slechts een paar verkooppunten. Dat vinden we meer dan zat. Zoals we nu bezig zijn is het ontzettend leuk. Ik verdien er m’n boterham mee en dat vinden we meer dan genoeg. Het gaat ge­ woon lekker z’n gangetje. We zijn tevreden.’ Behoorlijk moeilijk vak Achter de winkel aan de Spinbaan, waar Arnold en Bets aller­ lei chocolade­ heerlijkheden verkopen waaronder ruim vijftig soorten bonbons, geeft Arnold workshops chocola maken. ‘Ik heb de workshops enerzijds opgezet om mensen naar de winkel te trekken. De tweede reden was dat ik graag wil laten zien wat het vak inhoudt. Dat slaat aan. Het product chocola spreekt mensen aan. Van chocola word je vrolijk. De meeste mensen hebben echter geen flauw idee hoe en waarvan chocola wordt gemaakt en dat het een behoorlijk moeilijk vak is.’ Dat is dus veranderd als de cursisten een mid­ dagje in de cho­ coladewerk­ plaats van Arnold zijn geweest. Dat is niet alleen interessant, maar ook amusant. Met grappen en grol­ len entertaint Arnold zijn publiek. Dat begint al bij binnenkomst. De cursisten worden welkom geheten door Kees, de schoon­ maker… (gespeeld door Arnold). Daarmee is de toon van de middag gezet… ingrediënt van chocolade waar De cacaoboon, het het allemaal mee begint. 27 Pagina 26

Pagina 28

Heeft u een reclamefolder, magstream of digi-club bladen? Gebruik Online Touch: rapport online uitgeven.

Voorjaar 2010 Lees publicatie 18Home


You need flash player to view this online publication